Inspiratie om de wereld te verbeteren in minder tijd, met meer resultaat en meer plezier
zaterdag 2 juli 2011
Making it STICK
De "stickiness factor" gaat over de mate waarin een idee blijft hangen, blijft kleven. Denk eens voor jezelf: welke zaken, ideeën, campagnes, aanbevelingen onthoud je, en welke niet? We trappen een open deur in wanneer we zeggen dat wat blijft hangen zoveel krachtiger is dan iets dat snel vergeten wordt. Evident, maar superbelangrijk, en te vaak genegeerd in de campagnevoering door goede doelen.
Stickiness is een idee dat mede gepopulariseerd werd door de Amerikaanse Psycholoog Malcolm Gladwell in zijn boek The Tipping Point (daar hebben we het later nog wel es over). Het idee is op zeer toegangelijke wijze uitgelegd en operationaliseerbaar gemaakt door Chip en Dan Heath in hun boek Made to Stick, een aanrader voor iedereen die bezig is met maatschappelijke verandering. De auteurs ontwikkelden een ezelsbruggetje om makkelijk te onthouden wat een boodschap sticky maakt. Voor stickiness heb je S-U-C-C-E-S-S nodig: a Simple Unexpected Concrete Credible Emotional Story. Met andere woorden zorg dat je boodschap eenvoudig is (makkelijk te onthouden), verrassend of onverwacht, concreet, en geloofwaardig. Zoek naar een invalshoek op basis van emotie, en verkoop de boodschap als een verhaal. Het beste recept voor stickiness. Meer weten? Het boek is een absolute aanrader.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten