Het aantal mensen die je Facebookpagina leuk vinden, is voor veel organisaties tegenwoordig bijna even belangrijk dan het aantal bezoekers van de website. Op bijna elke vorming krijgen we de vraag hoe je meer fans kunt krijgen. Daarom zetten we graag even een aantal vuistregels op een rijtje:
1. Kwaliteit in plaats van kwantiteit
Eerst en vooral: het gaat hem niet om de kwantiteit op Facebook. Liever 500 fans die geregeld posts leuk vinden en reacties posten op je prikbord, dan 3000 fans die nooit iets van zich laten horen. Verlies je dus niet in acties als: de eerste 200 fans krijgen een USB stick, of de 1000e fan wint een verwenpakket. Je krijgt in beide gevallen ongetwijfeld meer fans, maar die zijn meer meestal geïnteresseerd in de prijs dan in jouw organisatie.
2. Online linken met offline
Laat je doelpubliek in de eerste plaats weten dat je een Facebookpagina hebt. En vergeet niet om dat ook offline te doen. Creëer daarom een vanity URL voor je pagina via www.facebook.com/username, zodat je je pagina gemakkelijk kunt vermelden in je maandblad, op de affiche van je fuif, ... Of gebruik zo'n hippe QR-code, die je met je smartphone kunt scannen en die je onmiddellijk op je Facebookpagina doet uitkomen.
3. Zet een Facebook Like Box op je website
Op je website kun je een Facebook Like Box zetten. De code daarvoor kun je als beheerder eenvoudig zelf aanmaken via 'info bewerken' > 'hulpmiddelen' > 'sociale plugins' > 'LikeBox'. Drupal en Wordpress bieden hiervoor ook handige plugins aan. Vergeet ook niet om een link naar je Facebookpagina te zetten in je e-mailhandtekening of digitale nieuwsbrief.
4. Mensen actief uitnodigen
Als beheerder kun je je pagina voorstellen aan je vrienden. Misschien nog wel een reden om even al je collega's of medewerkers beheerder te maken en hen hun vrienden te laten uitnodigen. Als je uitgenodigd wordt door iemand die je kent, ben je sneller geneigd om diens suggesties te volgen.
5. Facebook gebruiken als pagina
Als beheerder van een pagina kun je ervoor kiezen om Facebook te gebruiken als pagina. ('account' > 'Facebook gebruiken als pagina') Dit laat je toe om te reageren op het prikbord van andere pagina's of posts leuk te vinden als pagina. Op die manier laat je actief weten dat je pagina bestaat. Als je commentaar inhoudelijk ook nog sterk is, en niet zomaar reclame bevat, ben je helemaal een pro!
6. Een sneeuwbaleffect creëren
Weet dat heel veel mensen fan worden van je pagina, zonder dat ze ooit op je pagina geweest zijn. Door op een LikeBox te klikken, of doordat een heleboel van hun vrienden plots fan worden van dezelfde pagina en die boodschap dus opduikt op je startpagina. Als je dat weet, is het misschien wel de moeite om met pakweg al je vrijwilligers af te spreken om je pagina niet meer leuk te vinden, en onmiddellijk daarna weer wel.
(c) 2011 - Jeugdwerknet
Dit artikel verscheen ook op Apestaartjaren.be in de MediaPedia: de online nieuwe media helpdesk voor Jeugdwerkers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten