dinsdag 20 september 2011

Verenigingswerk in de digitale samenleving



Web 2.0 en sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. In haar publicatie ‘Sociaal-Cultureel werk in de digitale samenleving’ onderzocht Socius welke betekenis dit kan hebben voor het verenigingswerk in haar verschillende dimensies. Ook voor alle andere verenigingen bevat dit werk relevante bedenkingen over onder andere de internetsamenleving, anders verenigen en anders maatschappelijk actief zijn. Maar je vindt er ook een reeks voorbeelden, tips en afwegingsvragen om met sociale media te beginnen werken. Ten slotte krijg je een lijst software opties voorgeschoteld, van blogs tot video’s delen tot wiki’s.



Korte inhoud
We maken boeiende tijden mee. We evolueren in een sneltreinvaart van een postindustriële naar een kennissamenleving, waar informatie voortdurend in omvang toeneemt en ook steeds sneller veroudert. In een geglobaliseerde economie vervagen grenzen en ontstaan netwerken los van tijd en plaats. Migratie en multiculturaliteit zijn een onomkeerbaar feit. Revoluties tegen dictatoriale leiders voltrekken zich via Facebook en Twitter.

Digitale technologie speelt bij dit alles een bepalende rol. De 'wired generation' is via computers, mobiele telefoons en spelconsoles permanent ingeplugd in een digitaal netwerk dat de wereld onder hun vingertoppen brengt. Reële en virtuele wereld vermengen zich steeds meer. Vroegere zekerheden zijn verdwenen: nu stel je je identiteit samen vanuit een mix van invloeden die voortdurend op je afkomen en voortdurend in evolutie zijn. Wie niet in deze evolutie mee kan of wil dreigt aan de verkeerde kant van de digitale kloof terecht te komen. Hoe gaan we vanuit het verenigingsleven met deze ontwikkelingen om?

Web 2.0 en sociale media brengen ingrijpende veranderingen in de samenleving met zich mee, waar ook het verenigingsleven zich toe moet verhouden. Zo hebben mensen steeds meer keuzemogelijkheden, zijn tijd en ruimte minder beperkend en gemeenschappelijke interesse meer bepalend, worden de klassieke hiërarchische verhoudingen doorbroken en verandert de rolverdeling tussen zender en ontvanger. We bevinden ons in een interactieve omgeving, waarin de gebruiker, consument, geëngageerde burger steeds meer controle heeft.

Als vereniging kunnen we redeneren dat we aanwezig moeten zijn daar waar het grote publiek is. Maar we kunnen ook een stap verder gaan, en de sociale media inzetten om onze doelen beter te bereiken. De publicatie geeft een overzicht van kansen, maar gaat ook kritische vragen niet uit de weg. Een greep uit de hoofdstukken: internetsamenleving, anders verenigen, anders maatschappelijk actief zijn, een strategie voor sociale media, anders werk organiseren en tools en tactieken. Verder zijn ook de tips 'schrijven voor het web' en 'campagnevoeren' een aanrader.

Bestellen
De publicatie ‘Sociaal-cultureel werk in de digitale samenleving’ bestel je bij Socius voor 20 euro (incl. verzendingskosten). Let wel, het is geen handleiding voor het opzetten van Web 2.0 applicaties. Daarvoor kan je terecht bij Verenigd op Web 2.0 of MediaPedia.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten